måndag 12 april 2010

MER MORMOR

I går lovade jag några fler bilder med anknytning till min mormor. De kommer här, men sedan får det räcka med mormorstemat för den här gången.
Etikett på insidan av mormors fina hatt. Den affären finns knappast längre.

--- Mormor
- Mormors vackra hatt
-
Krage i svart sammet
-
Krage med spets, sidenband och pärlor
-
Solfjäder, klockkedja (hårarbete), hattnålar, skärpspännen
------------
Mormor var konstnärlig, hon målade, broderade, knöt makramé, m m.
Nedanstående två tavlor har hon målat och de hänger i mitt hem. Till min stora glädje.

Rosorna är målade före 1909
-
Ängeln är målad 1905 - alltså för 105 år sedan. Tanken svindlar!
-------
Jag måste tillägga att klockkedjan av hår inte är hel, på bilden syns två tåtar som ska sitta ihop. När jag var barn hade jag fått tag i en sax och sökte naturligtvis något att prova den på. Tyvärr råkade klockkedjan finnas i närheten. Jag minns än hur ledsen min mamma blev över mitt urkorkade tilltag. Hon sa inte så mycket, men hon tänkte nog: "Förgrömmade onge!"

2 kommentarer:

  1. vad mycket fint du har kvar efter din mormor!
    Hoppas att du använder den vackra hatten!

    SvaraRadera
  2. Hon var en duktig konstnär din mormor. Målade hon ingenting efter sitt giftermål?

    SvaraRadera