söndag 11 april 2010

FRÅN MORMORS GARDEROB

Min mormor föddes 1876 i Västerbottens inland. Drygt 20 år gammal emigrerade hon till USA tillsammans med flera av sina syskon. I Amerika arbetade hon som fotograf i Minneapolis/St. Paul. Någon gång under 1900-talets första år återvände hon till Sverige och Västerbotten för att hälsa på föräldrar och kvarvarande syskon.
-
Meningen var att hon skulle resa tillbaka till USA, men i Sverige mötte hon oväntat en man, han som blev min morfar, och därmed stannade hon i hemlandet. Mer om min mormor och hennes liv går att läsa på mina bloggar från 15 dec, 2009 och 26 jan, 2010.
-
I mitt hem står en rund hattask i flätat spån som innehåller en del av mormors kläder. De är mellan 90 och 100 år gamla och fortfarande i riktigt bra skick. Jag tycker att kläderna är så vackra och så arbetade. I nästa blogg blir det lite annat smått och gott som har med mormor att göra.
Min mormor

Jacka i svart sammet med agraffer - framsida

Jacka - baksida

Kjol i ylle med sidenbandsdekor

Bolero i svart siden med spetsar

Blus i svart spets (för linne under)

Blus i chiffong (ett lager vitt och ett lager svart) med smock vid axlarna (också för linne under)

Liv i lila sammet med insydda fjädrar

Liv - baksidan (där det sparats på sammeten!)

Det var en liten titt i mormors garderob från 1900-talets början. Det hade varit spännande att få vara med och se henne klädd i några av plaggen.

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt att din mormors kläder är i så gott skick. Du kanske har ärvt din kärlek till svart från henne. Jag tror förresten att finkläder från den tiden ofta var svarta.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt att du har kvar din mormors kläder! Och så moderna en del av plaggen ser ut.

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska kläder, och så roligt för dig att ha dem kvar!

    SvaraRadera